Głównym zadaniem realizowanym w obszarze oświaty jest zapewnianie uczniom jak najlepszych warunków i możliwości do indywidualnego rozwoju, stałego pogłębiania wiedzy oraz zdobywania nowych osiągnięć. W 2022 r. Miasto Rumia wykonywało zadania w tym zakresie, realizując jednocześnie następujące strategie i programy:
Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych dla Gminy Miejskiej Rumia na lata 2021 -2024,
Gminny Program Wspierania Rodziny w Gminie Miejskiej Rumia na lata 2021 - 2023,
Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii w Gminie Miejskiej Rumia na 2022 rok,
Wieloletni program osłonowy w zakresie dożywiania "Posiłek w szkole i w domu" na lata 2019-2023,
Program "Rumia - Bezpieczne Miasto" na rok 2022,
Gminny Program Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie i Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie w Gminie Miejskiej Rumia na lata 2021 - 2025.
Szczegółowe informacje znajdują się w części raportu w zakładce Realizowane polityki, programy, strategie.
Liczba dzieci objętych nauczaniem przedszkolnym
Liczba dzieci w wieku 3-6 lat z terenu miasta objęta wychowaniem przedszkolnym.
Współczynnik skolaryzacji przedszkolnej
Wskaźnik określa stosunek liczby dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym w wieku 3-6 lat w ogólnej liczbie dzieci w tym wieku zameldowanych na pobyt stały.
Wartość wskaźnika powyżej 100% oznacza, że wychowaniem przedszkolnym w placówkach prowadzonych przez Miasto objęte są dzieci zameldowanie poza Miastem Rumia.
Średnia liczebność oddziałów w szkołach podstawowych
Wskaźnik określa ilu uczniów przypada przeciętnie na 1 oddział klasowy.
Średnia liczba etatów nauczycielskich na oddział w SP
Wskaźnik określa ilu nauczycieli przypada przeciętnie na 1 oddział klasowy.
Liczba dzieci w szkołach podstawowych
Współczynnik skolaryzacji w szkołach podstawowych
Wskaźnik określa jaki odsetek dzieci objętych obowiązkiem szkolnym pobiera naukę w szkole podstawowej.
Wartość wskaźnika powyżej 100% oznacza, że naukę w placówkach prowadzonych przez Miasto pobierają dzieci zameldowanie poza Miastem Rumia.
Liczba uczniów na etat nauczycielski w szkołach podstawowych
Wskaźnik określa ilu uczniów przypada na 1 etat nauczycielski w szkole podstawowej.
Wskaźnik efektywności zatrudnienia nauczycieli
Wskaźnik określa ilu uczniów potrzeba, aby sfinansować 1 umownie liczony etat nauczyciela.
W roku szkolnym 2021/2022 Miasto Rumia prowadziło 3 przedszkola, 7 szkół podstawowych oraz 1 liceum ogólnokształcące:
"Słoneczna Jedynka" Przedszkole nr 1,
"Bajka" Przedszkole nr 2,
Przedszkole Pod Topolą,
Szkoła Podstawowa nr 1 im. Józefa Wybickiego,
Szkoła Podstawowa nr 4 im. Janusza Korczaka,
Szkoła Podstawowa nr 6 im. Aleksandra Majkowskiego,
Szkoła Podstawowa nr 7 im. Karola Wojtyły,
Szkoła Podstawowa nr 8 im. Ks. Stanisława Ormińskiego,
Szkoła Podstawowa nr 9 im. Kpt. Ż. W. K. O. Borchardta (wchodząca w skład Zespołu Szkół Ogólnokształcących),
Szkoła Podstawowa nr 10 im. Jana Brzechwy,
II Liceum Ogólnokształcące im. J. K. Korzeniowskiego (wchodzące w skład Zespołu Szkół Ogólnokształcących).
Organizacja szkół i przedszkoli w 2022 roku
W szkołach podstawowych prowadzone są oddziały przedszkolne, w których łącznie w 2022 r. wychowaniem przedszkolnym objęto 686 dzieci:
Oddziały przedszkolne w Szkole Podstawowej Nr 1 im. Józefa Wybickiego - 49 dzieci,
Oddziały przedszkolne w Szkole Podstawowej Nr 4 im. Janusza Korczaka - 80 dzieci,
Oddziały przedszkolne w Szkole Podstawowej Nr 6 im. Aleksandra Majkowskiego - 54 dzieci,
Oddziały przedszkolne w Szkole Podstawowej Nr 7 im. Karola Wojtyły - 125 dzieci,
Oddziały przedszkolne w Szkole Podstawowej Nr 8 im. Ks. Stanisława Ormińskiego - 163 dzieci,
Oddziały przedszkolne w Szkole Podstawowej Nr 9 im. Kpt. Ż. W.K. O. Borchardta w ZSO w Rumi - 107 dzieci,
Oddziały przedszkolne w Szkole Podstawowej Nr 10 w Rumi im. Jana Brzechwy - 108 dzieci.
Szkoły podstawowe, przedszkola oraz punkty przedszkolne prowadzone przez inny organ niż Miasto Rumia w 2022 roku
Kadra nauczycielska oraz pracownicy administracji i obsługi
810,90
Liczba etatów zatrudnionych pracowników ogółem w 2022 r.
592,74
Liczba etatów zatrudnionych nauczycieli w 2022 r.
218,16
Liczba etatów zatrudnionych pracowników administracji i obsługi w 2022 r.
Rok szkolny 2021/2022 był ostatnim rokiem obowiązywania dotychczasowego systemu awansu zawodowego nauczycieli. W lipcu i sierpniu 2022 r. wprowadzono nowe przepisy prawa, obowiązujące od 1 września 2022 r., na mocy których zostały zlikwidowane dwa stopnie awansu – nauczyciel stażysta i nauczyciel kontraktowy. Zastąpił je status nauczyciela początkującego.
Do końca sierpnia 2022 r. 21 nauczycielom, którzy spełnili kryteria określone w art. 9b ust. 1 Karty Nauczyciela, Burmistrz Miasta wydał akty awansu zawodowego na nauczyciela mianowanego.
Działania na rzecz dzieci i uczniów w 2022 roku
Dowożenie uczniów z niepełnosprawnościami
Obowiązkiem gminy jest zapewnienie dzieciom/uczniom, których kształcenie i wychowanie odbywa się na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu do najbliższej placówki oświatowej (przedszkole, punkt przedszkolny, szkoła podstawowa, ośrodek):
dzieciom pięcioletnim i sześcioletnim oraz dzieciom objętym wychowaniem przedszkolnym na podstawie art. 31 ust. 2 ustawy Prawo oświatowe,
uczniom z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją,
uczniom z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym - także do najbliższej szkoły ponadpodstawowej, do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym uczeń kończy 21 rok życia.
Gmina jest również zobowiązana do zapewnienia dzieciom i młodzieży z niepełnosprawnościami sprzężonymi, z których jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność intelektualna, bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu do ośrodka rewalidacyjno-wychowawczego, do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym kończą:
24 rok życia - w przypadku uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi, z których jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność intelektualna,
25 rok życia - w przypadku uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych.
W roku szkolnym 2021/2022 Gmina Miejska Rumia dowoziła, przy pomocy przewoźnika wyłonionego w drodze przetargu, 82 uczniów. Ponadto z 22 rodzicami zawarte zostały umowy dotyczące zwrotu kosztów dowożenia ich niepełnosprawnych dzieci własnymi środkami transportu. Łączny koszt zadania wyniósł 527.215,69 zł.
Działania na rzecz uczniów z niepełnosprawnością
Organizacja szkół podstawowych obejmuje działania na rzecz uczniów z niepełnosprawnością. Proces integracji polega na umożliwianiu wszystkim uczniom wspólnego uczęszczania do jednej klasy. W roku szkolnym 2021/2022 w Szkole Podstawowej Nr 6 funkcjonowało 19 oddziałów integracyjnych, do których uczęszczało 87 dzieci z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego. Z kolei w Szkole Podstawowej Nr 7 funkcjonowało 5 oddziałów integracyjnych, do których uczęszczało 14 dzieci z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego. Każdy taki oddział wspierany jest dodatkowo przez drugiego nauczyciela z kwalifikacjami do pracy z uczniem z niepełnosprawnością.
Kształcenie specjalne
W roku szkolnym 2021/2022 do samorządowych szkół na terenie Miasta Rumi uczęszczało łącznie 199 uczniów, dla których dyrektorzy szkół organizowali kształcenie specjalnie zgodnie z zaleceniami poradni psychologiczno-pedagogicznej. Uczniowie z niepełnosprawnością posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego realizowali 2 godziny tygodniowo rewalidacji oraz prowadzone były dla nich indywidualne zajęcia z wybranych przedmiotów.
W roku szkolnym 2021/2022 rewalidacją objętych było 133 uczniów, a nauczaniem w ramach indywidualnych zajęć z wybranych przedmiotów: 47 uczniów.
Sprowadzało się to do zrealizowania tygodniowo przez nauczycieli:
207,73 godzin rewalidacji,
oraz 169,72 godziny indywidualnych zajęć z wybranych przedmiotów.
Co w przeliczeniu wynosiło 11,5 etatu nauczycielskiego w przypadku rewalidacji oraz 9,43 etatu w przypadku realizacji indywidualnych zajęć dla uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
W roku szkolnym 2021/2022 w rumskich szkołach pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana była w formie:
zajęć rozwijających uzdolnienia,
zajęć dydaktyczno-wyrównawczych,
zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne,
zindywidualizowanej ścieżki kształcenia,
porad i konsultacji.
Zindywidualizowana ścieżka kształcenia przeznaczona jest dla uczniów, którzy mogą uczęszczać do szkoły, ale ze względu na trudności w funkcjonowaniu wynikające w szczególności ze stanu zdrowia nie mogą realizować wszystkich zajęć wspólnie z innymi uczniami w klasie i wymagają dostosowania organizacji i procesu nauczania do ich specjalnych potrzeb edukacyjnych.
W roku szkolnym 2021/2022 zindywidualizowaną ścieżką kształcenia objętych było 35 uczniów. Sprowadzało się to do zrealizowania przez nauczycieli 111,54 godzin zindywidualizowanej ścieżki tygodniowo, co w przeliczeniu wynosi 6,20 etatu nauczycielskiego.
Nauczanie indywidualne
Nauczaniem indywidualnym objęto uczniów, którzy ze względów zdrowotnych nie mogli uczęszczać do szkoły. Decyzja podejmowana była przez dyrektora jednostki oświatowej, po uzyskaniu orzeczenia o potrzebie nauczania indywidualnego i zgody organu prowadzącego.
Tygodniowy wymiar zajęć indywidualnego nauczania dla uczniów wynosił:
od 4 – 6 godzin dla dzieci realizujących roczne obowiązkowe wychowanie przedszkolne,
od 6 – 8 godzin dla ucznia klas I-III szkoły podstawowej,
od 8 – 10 godzin dla uczniów klas IV-VI szkoły podstawowej,
od 10 – 12 godzin dla ucznia klas VII – VIII szkoły podstawowej,
od 12 – 16 godzin dla uczniów szkół ponadpodstawowych.
W roku szkolnym 2021/2022 nauczaniem indywidualnym objętych było 29 uczniów. Sprowadzało się to do zrealizowania przez nauczycieli 183,68 godzin nauczania indywidualnego tygodniowo, co w przeliczeniu wynosi 10,20 etatów nauczycielskich.
Dożywianie dzieci i młodzieży
Pomoc w zakresie dożywiania realizowana jest przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w ramach środków własnych Gminy oraz w ramach realizacji wieloletniego rządowego programu "Posiłek w szkole i w domu” na lata 2019-2023, którego konsekwencją było podjęcie przez Radę Miejską Rumi Uchwały Nr II/36/2018 z dnia 13 grudnia 2018 roku w sprawie ustanowienia wieloletniego programu osłonowego w zakresie dożywiania "Posiłek w szkole i w domu” na lata 2019 – 2023.
W roku szkolnym 2021/2022 Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej objął pomocą społeczną w formie posiłków (obiad, mleko, bułka/kanapki, całodzienne wyżywienie) łącznie 86 dzieci i młodzieży, z czego 73 z nich przyznano pomoc w tej formie, na podstawie decyzji administracyjnych, a 13 uczniów zostało zgłoszonych bezpośrednio przez dyrektorów jednostek oświatowych (bez wydania decyzji administracyjnej i ustalenia sytuacji rodziny w drodze rodzinnego wywiadu środowiskowego).
Wśród osób korzystających z posiłków w ramach realizacji programu rządowego oraz zadań ustawowych (realizowanych wyłącznie ze środków gminy) było:
33 dzieci w wieku przedszkolnym, uczęszczających do żłobka, przedszkola, oddziału przedszkolnego i innych form wychowania przedszkolnego,
38 uczniów uczęszczających do szkoły podstawowej i szkoły ponadpodstawowej.
We wszystkich gminnych szkołach podstawowych, w zależności od sytuacji pandemicznej, realizowane były również inne programy mające na celu dożywianie dzieci: "Szklanka mleka”, "Owoce i warzywa w szkole”. W ramach tych programów uczniowie otrzymywali bezpłatnie mleko do picia oraz sezonowe warzywa i owoce.
Wyrównywanie szans edukacyjnych
Bardzo ważnym zadaniem gminy jest wypełnianie funkcji opiekuńczej w stosunku do uczniów głównie przez działalność świetlic szkolnych, które funkcjonują we wszystkich szkołach podstawowych. Czas pracy świetlic pozwala na zapewnienie uczniom niezbędnej opieki przed zajęciami lekcyjnymi, a także po ich zakończeniu. We wszystkich szkołach podstawowych funkcjonowały stołówki, w których uczniowie mogli korzystać z posiłków w formie, śniadania, obiadu i podwieczorku. Ważne zadanie w zakresie funkcji opiekuńczej i dydaktyczno-wyrównawczej spełniają świetlice socjoterapeutyczne, które w roku szkolnym 2021/2022 funkcjonowały w Szkołach Podstawowych Nr 1 i Nr 10.
Opieka medyczno-pielęgniarska
W roku szkolnym 2021/2022 dla wszystkich uczniów szkół podstawowych, dla których Gmina Miejska Rumia jest organem prowadzącym, świadczona była opieka medyczno-pielęgniarska.
Działalność innowacyjna w roku szkolnym 2021/2022
Działalność innowacyjna jest integralnym elementem nauczania, mającym na celu poprawę jakości pracy jednostek oświatowych. Innowacją pedagogiczną mogą być nowatorskie rozwiązania programowe, organizacyjne lub metodyczne. Poniżej zestawiono zrealizowane programy innowacyjne.
Programy innowacyjne zrealizowane w roku szkolnym 2021/2022